Life as an exchange student

Life is an adventure. Take risks

Varför vill jag vara en utbytesstudent?

Publicerad 2015-03-09 15:25:07 i Allmänt,

Frågan har dökt upp flera gångar och alla frågar alltid '' Du ska sluta i grundskolan snart, grattis! Ska du åka till Örebro efteråt?'' och jag sade nej för att jag ska bli en utbytesstudent så sade de alltid om varför och hur kunde vi ha råd med det och sånt. Dessa frågor irriterar mig ofta och nu har jag tänkt att skriva om varför jag vill vara det och mer.
Så här började det när jag var liten och min morbror älskar att resa, han har rest runt världen och träffat många nya folk från andra länder och han kunde teckna deras språk. Jag tappade hakan ofta och jag frågade honom hela tiden om han kunde lära mig sånt spårk. Men det var ASL som fick mig att bli beroende. Kanske berodde det på att USA är ett sort land eller något men jag minns inte exakt varför. Men efteråt ville jag alltid lära mig ASL varje gång jag träffar min morbror. Så har han vist några filmer där de tecknar ASL och jag blev verkligen fascinerad av det. Jag kämpade med att förstå spårk och det var inte så svårt för att de pratade om sagor och sånt. Så har jag ofta funderat på hur det skulle vara att bo i USA. JAg trodde att det var omöjligt att bo i USA för att det var jättedyrt!! Ändå fram tills sommaren 2009 när jag var tio år gammal så träffade jag en tjej som hade gått i Maryland som en utbytesstudent. Jag var nyfiken dirket och visste inte vad en utbytesstudent var för något. Så förklarade tjejen att utbytesstudent innebär att plugga i ett land och lära sig nytt språk och kultur. Det var inte bara USA som jag trodde, man kunde plugga i andra länder också, t.ex. Australien, Spanien, Argentina och mer. Det var då jag beslutade att bli en utbytesstudent och började lära ASL hårdare. Men det är väldigt svårt, eftersom det hade gått bara tre år sedan jag flyttade till Sverige från Danmark och jag kämpade fortfarande med att lära mig svensks spårk och teckenspråk, Och jag började lära mig engelska i skolan lite för sent, det var när jag fick i femte klass. Och så har jag inte alltid haft en bra engelsklärare. SÅ jag jobbade med att lära mig engelska helt själv genom att titta på filmer med engelsk text och sånt. Så jag lärde mig båda engelska och svenska i skolan och fortsatte använda dansk teckenspråk hemma (jag använder alltid dansk teckenspråk när jag är med min familj). Så jag pratade tre spårk varje dag, det gör jag fortfarande. Men det blev inte så svårt efteråt för att jag älskade att lära mig nytt språk precis som min morbror. Så har jag träffat fler människor som hade varit en utbytesstudent så jag frågade dem hela tiden om hur det var. Varje gång, så menar jag VARJE gång blev jag mer säker och ville bara bli en utbytesstudent när jag fick höra olika upplevelse. Så var jag med i språkresa i New Mexico, det var första gång som jag åkte till USA och det var otroligt att se ASL hela tiden omkring mig. Om jag skulle jämföra mellan verklighet och tv så är verkligenhet mycket bättre! DEt var då jag började fårga runt om hur man ska ansöka att bli en utbytesstudent. Så till sist fick jag en plats i Columbus, Ohio.
För att göra svaret kortare så ville jag vara en utbytesstudent för att jag älskar att lära mig nytt språk och resa runt. Att vara en utbytesstudent är en möjlighet för mig att utveckla mitt språkskunskap och förhoppvis lära mig flera språk framåt. 
Jag hoppas att min svar är tillräckligt för er.
Men fråga bara på om ni ville veta mer eller inte förstod vad jag menade :)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-09 16:36:51

Ja det er din stort drømme

Postat av: Susanne Eliasson

Publicerad 2015-03-13 18:59:34

Jätteroligt att du ska bli utbytesstudent i Ohio. Örebro finns ju kvar när du kommer hem. Lycka till och kram till dej

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela