Life as an exchange student

Life is an adventure. Take risks

Första skolveckan

Publicerad 2015-08-22 19:28:27 i Allmänt,

Hej!

Nu har mitt första skolveckan gått...
Det har båda varit bra och lite mindre bra dagar sedan dess.

I måndags åkte vi till skolan för att registrera in. Det var många fler folk där än jag förväntade mig. Vi gick till olika bord för att registrera in, tex elevhem, sport, transport osv. 
Det var många som presenterade sig och alla var vänliga.
Jag skulle få en schema men det blev något problem så jag fick vänta tills nästa dagen.
Under tiden träffade jag fler elever och så fort jag nämnde att jag kom från Sverige så blev det ofta så här:

" Sverige? Som i Europa?"
"Ja. "
"Varför är du här då?"

Så förklarade jag att jag var en utbytesstudent och vad det betydde. 

Så kollade vi runt och träffade många lärarna. Och efteråt åkte vi till stan och åt italienskt mat till middag med värdmormor.

I tisdags var dagen som jag skulle börja mitt första dag i skolan så vi körde där och min värdpappa skulle också börja sin första dag som lärare i Bild. 

När vi kom dit så förklarade rektorn att vi skulle samlas i en stor sal och de förklarade skolans regler och efteråt lekte vi Poängjakten och det var många grupper som sprang och samlade saker medan min grupp var lugn och plockade. Och vi vann första platsen, ironiskt nog.

Senare på förmiddagen började lektionen i engelska. Vanligtvis skulle vi ha Bild-lektion på morgon men det var första dagen så vi tog det lugnt och hoppade över några lektioner. 

Engelska var förvånat nog kul. Tiden gick så fort att vi bara gick vidare till nästa och nästa lektioner tills vi slutade. 

När vi slutade för dagen så gick jag vidare till gympasalen för att jag skulle börja i volleyball med andra tjejer. 
Vi tränar från måndag-torsdag efter skolan i nästan två timmar varje gång. 

Jag träffade coachen dagen innan och hon var väldigt trevlig men hennes personlighet förvandlades totalt när vi körde med träningen. 
Det var väldigt tufft och jag ville nästan ge upp varje minut. Det var nog mitt värsta träningen hittills. Men jag kan inte sluta i laget för att jag hade skrivit på papper så jag måste vara med till säsongens slut. 
Men när jag har tränat där igen i onsdags så gick det bättre. 

Men i torsdags gjorde jag ett liten misstag...

Vi körde matchen med 6 tjejer på höger och 6 på vänster sidan. Efter en stund upptäckte coachen att en tjej gjorde nåt fel så hon pausade och diskuterade med henne om det.
Jag vände blicken åt min lagkamrat för att fråga om hur lång tid hade vi kvar tills vi slutade. 
Det tog bara 3-4 sekunder och när jag vände blicken tillbaka mot coachen så såg jag att hon stirrade argt på mig.

"Åh, helvete" tänkte jag.

"Ni allihop, springa runt gympasalen NU" sade coachen.

Så vi lydde och började springa. När vi hade sprungit i fler varv så hade coachen inte sagt att vi kunde sluta så vi fortsatte och jag blev väldigt andfådd och jag märkte att alla var andfådd och röd i ansiktet. Efter ungefär tio valv så sade coachen att vi skulle samlas igen.

"Ser ni tjejen där? " pekade coachen åt mig.
" Ni ska ALDRIG prata med varandra när JAG pratar. Är det uppfattat?"
Vi nickade fort. 

Ett litet misstag och laget drabbades. 
Jag var så ovan med det för att tränare i Sverige var alltid snäll och mjuk men här i USA får ni se upp.

Igår var fredag och äntligen inget träningen! Vi åkte hem och kopplade av i några minuter och efter åkte vi till en resturang för att fira min födelsdag. Jag fyller egentligen år den 25 augusti men min värdmamma åker bort till Seattle i några dagar så vi firade igår istället.

Efter middagen åkte vi till en glasställe och det var väldigt gott. 

Så har mitt första veckan varit så här ☺️ 
Vi ses nästa gång jag lägger ut en ny inlägg.


Första skoldagen.



Man fick inte använda mobilen under skoldagen så jag hann inte fota några bilder i skolan, sorry.


Restaurangen som vi åt igår. Mums!


I kö medan vi väntade med att beställa glass.




Efteråt åkte vi till en bokaffär i ett tysk område och det var mysigt.


Till sist åkte vi hem och spelade "Life".
Fullt av skratt och en oförglömlig kväll!



Kommentarer

Postat av: Petra

Publicerad 2015-08-22 21:53:43

Härligt! Volleybollcoachen känns igen!!! Hade också en skithård men härlig volleybollcoach.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela