Life as an exchange student

Life is an adventure. Take risks

Frågor

Publicerad 2015-09-13 15:24:30 i Allmänt,

Heeeeej

Några har frågat mig om jag kunde skriva mitt svar i blogg också angående deras frågor. 
Jag sitter ändå i bilen och är hemma om typ 6 timmar så lika bra att skriva mitt svar.

En varning: Jag kanske inte svarar på samma sätt som jag gjorde i videon. 

Hur är maten i skolan?:
Inte alltid äckligt som jag trodde. Många filmer har alltid visat att det är alltid äckligt med kladdiga mat och sånt. Men för mig så fanns det också goda mat, som taco, pizza och sandwich.

Är OSD ( Ohio School for the Deaf) en "nörd" skolan?:
OSD är inte den största dövskolan i USA. Jag tycker inte att det är ett nördigt skolan men det finns vissa personer som är nördiga haha. Men annars tycker jag om att umgås med dem. De är väldigt öppna och kul.

Hur är fosterfamiljen?:
De bästa. I början var jag lite orolig om jag kanske behöver vara artig hela tiden för att jag kände dem inte riktigt. Men efteråt började jag smälta in och kände mig väldigt avslappnad hos dem och de är verkligen en fantastisk värdfamilj.

Skillnaden mellan kosten i Sverige och USA?:
Det finns inte bara onyttigt mat i USA som många trodde. Min värdfamilj brukar aldrig äta onyttigt mat så det känns nästan som hemma. Det finns så många möjligheter att välja på, mexikansk mat, kinesisk mat eller italiensk mat. Det finns fler än jag kan komma på. Mexikansk är en favorit. 

Hur mår du?:
Jättebra. Tack som frågar.

Börjat med något sport?:
Ja. Jag har börjat i volleyboll. 

Hur är lektionerna?:
Jättekul. Jag är glad att jag går i OSD.

Saknar dig! (Kristoffer):
Saknar dig också!

Kan du tänka dig att bo i USA senare i livet?:
Har alltid velat bott i USA sedan jag var liten och just nu skulle jag fortfarande säga ja. Folk är fantastiska. De har bättre möjligheter för döva.

Vad är det bästa och sämsta med att gå i en skolan i USA?:
Det bästa:
Man har nästan aldrig tråkigt. Social umgänge är mycket bättre där. Nästan ingen använder sin mobil. Man umgås med varandra hela tiden så jag använder min mobil mycket mindre.
Det sämsta: Det är svårt att komma på. 
Man fick inte använda mobil under skoldagen och man hade inte rast. Bara lunchrast i 30 min men man fick heller inte använda mobil där så jag hinner nästan aldrig att kolla mitt mobil om något viktigt sms. 

Hur är livskvalitet där?:
Väldigt annorlunda. De är mer avslappade och bryr sig inte om deras klädstil. Och jag tycker också att folk är nästan aldrig sur.

Hur är kompisar och deras beteende där?:
I början var det ganska tufft. De brukar inte träffa folk från Europa så de vet inte hur de ska bete sig. Några låter mig bara vara för att de tror att jag skulle klara mig och några brukar vara med mig jämt för att de trodde att jag inte klarade att vara ensam. Men jag försökte förklara för dem att det är lugnt och efteråt blev det bättre. 
Angående deras beteende. De är aldrig rädd att säga något. Om de träffade någon som de tyckte var snygg så sa de bara rakt ut. 
Det hände mig i första veckan. Någon tyckte att jag var het så jag visste inte hur jag ska göra. Ska jag tacka dem eller undvika dem? Men efteråt börjar jag förstå och blev van.

Vad brukar du göra på helger?:
Ute i stan med kompisar. Besöker släktingar med värdfamilj. Jag har nästan aldrig tid för att slappna av med filmer, serier och bara vara hemma.

Hur är ditt språk? Båda på engelska och ASL:
Jag har blivit bättre på båda. 

Hur går det med kompisar? Är de som svenskar?:
Annorlunda. De är mer öppna och kul.

De döva vuxna som jag har stött på, har de jobb?:
Ja. Många har jobb och jag har inte träffat någon som har enkelt jobb. 

Kan alla lärarna bra på teckenspråk? Hur är deras attityd? Skillnad mot ÖSK ( Östervångsskolan)?:
Vilken skillnad! Alla lärarna, så menar jag ALLA lärarna kan teckenspråk och ingen är stelt. Vi har döv rektor så de ser till att anställa någon som kan fullt teckenspråk innan deras utbildning och jag tycker att det borde finnas i Sverige!
Många lärarna som jag har stött på, jag trodde att de var döva men de var hörande så ni kan nog föreställa dig hur snabbt de tecknar?

Hur tänker de kring "Deafhood), hur de beter sig och tänker på sättet?:
Döva rättigheter är bättre i USA än Sverige. Många har jobb och många döva har stora dröm och jag är väldigt imponerad av dem. 

Hur har de tagit emot dig?:
I början var det inte så lätt men efteråt blev det bättre och just nu går det jättebra.

Halloween-firade?:
I USA är det viktigt att fira halloween har jag hört men det firas först i slutet av oktober så jag förklarar mer vad som händer när man har firat.

Får du börja lära dig övningskörning?:
USA har tydligt strängare regler angående körning så det behövs en massa papper att skriva på och diskutera med organsationen så jag vet inte hur det blir.

Har ni höstlov?:
Nej. Vi har inte höstlov, sportlov och påsklov. Vi har vårlov istället för sportlov och påsklov. I hösten finns det bara vissa lediga dagar, som thanksgiving.
I jullov har man ledig i bara två veckor.

Vilken sport är mest kul?:
Jag tränar bara i volleyboll sedan dess så i början avskydde jag det helt och hållet. Men nu har jag börjat vant mig vid det och tycker faktiskt att det lan vara kul.

Brukar ni ha skolbaler?:
Ja, homecoming och bal. De är samma sak men i homecoming använder man tydligt klänning som är knälång och i bal använder man långklänning, har jag hört men vet inte om det är sant.

Är det billigare eller dyrare i USA?:
Billigare för de flesta. Men uselt mobilräkning. Man betalar mycket för lite GB.

Hur är regler i USA?:
Hårt regler...
Man fick inte använda linne, T-shirt som är för korta, shorts som är korta och mer. 

Trivs du?:
I början skulle jag säga 50%.
Men just nu går det så bra här och jag kan bara säga att jag trivs 100%


Så var det färdigt och hoppas art mitt svar är tillräckligt :)

Xoxo 





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela